10 правил для батьків
Любіть свою дитину. Радійте з її присутності, приймайте її такою, якою вона є, не ображайте, не принижуйте, не підривайте її самовпевненості, не піддавайте несправедливому покаранню, не позбавляйте своєї довіри, дайте привід любити Вас.
Охороняйте свою дитину. Захищайте від фізичних і душевних небезпек, навіть, коли треба - жертвуючи власними інтересами і ризикуючи власним життям.
Будьте гарним прикладом для своєї дитини. Прищепіть їй повагу до традиційних цінностей, самі живіть згідно з ними. Нехай у вашій сім'ї побутують чесність і скромність.
Грайтеся зі своєю дитиною. Приділяйте їй якомога більше часу, розмовляйте з нею, грайтеся так, як їй подобається, її гру сприймайте всерйоз.
Працюйте зі своєю дитиною. Допомагайте їй, коли вона намагається брати участь у роботі вдома, в саду. Коли дитина підросте, привчайте її включатися в усі роботи по господарству.
Покажіть дитині можливості й межі людської свободи. Дайте дитині можливість нагромадити власний досвід, навіть, якщо це пов'язано з певним ризиком. Надмірно опікувана від будь-якої небезпеки дитина нерідко стає соціальним інвалідом.
Привчайте дитину бути слухняною. Спрямовуйте поведінку дитини таким чином, щоб її дії не завдавали шкоди ні їй самій, ані іншим. Дитину потрібно заохочувати до дотримання встановлення правил.
Надавайте дитині можливість таких переживань, які матимуть цінність спогадів. Нехай спогад про щасливе дитинство зігріває її все життя.
Дозволяйте дитині набувати життєвого досвіду. Нехай навіть не безболісно, але самостійно.
Чекайте від дитини тільки таких міркувань, на які вона здатна у своєму віці, виходячи з рівня свого розвитку і життєвого досвіду.
Дидактичні ігри. Сфера Люди.
«ДАВАЙТЕ ПОЗНАЙОМИМОСЯ!»
Мета: закріплювати вміння дітей знайомитись, називати своє ім’я, уживати у своєму мовленні ввічливі слова.
Матеріал: лялька.
ХІД ГРИ
До дітей «завітала» нова лялька. Вона бажає познайомитися.
Вих о в а т е л ь. Давай познайомимося, мене звуть Олена Миколаївна, а тебе? Дуже приємно!
Діти по черзі підходять до ляльки і знайомляться. Хто познайомився з лялькою, той може знайомитися з дітьми групи.
ХТО НАЙГОЛОВНІШИЙ?
Мета: учити дітей називати членів своєї сім’ї; підводити до розуміння, що в світі головні — і діти, і дорослі; виховувати любов та повагу до своєї сім’ї.
Матеріал: «Родинне дерево»; ілюстрації із зображенням того, що робить мама, тато, бабуся, дідусь, дитина.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям по черзі назвати членів своєї родини і назвати: хто чим займається, хто що робить у сім’ї. Якщо дитині важко назвати, хто що робить в сім’ї, то їй у цьому допоможуть
ілюстрації. Діти називають, хто найголовніший у сім’ї та чому вони так уважають. Наприкінці гри слід визначити, що головні у світі всі — і діти, і дорослі.
ОЛЕНКА ЗАХВОРІЛА
Мета: удосконалювати знання дітей про працю лікаря; виховувати чуйність, бажання допомагати хворому.
Матеріал: лялька, ліжко, телефон, лялька-лікар.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям прислухатись, адже хтось плаче.
Вих о в а т е л ь. Можливо, хтось із вас? Ні, це лялька Настуся плаче. Як ви гадаєте чому? (Вихователь торкається рукою чола ляльки.)
Настуся захворіла. Що потрібно робити? Так, віднести нашу ляльку у ліжечко. Як допомогти ляльці? Кого необхідно викликати? (Вихователь викликає по іграшковому телефону лікаря.)
«З’являється лялька-лікар», яка «слухає хвору ляльку», «дивиться горло», «призначає постільний режим та лікувальний чай».
Вих о в а т е л ь. Діти, який настрій у ляльки? Який настрій буде, коли вона видужає? (Діти мімікою показують настрій.)
ОЦІНИ ВЧИНОК
Мета: за допомогою сюжетних картинок розвивати уявлення дітей про добрі та погані вчинки; характеризувати та оцінювати вчинки; виховувати чуйність, доброзичливість.
Матеріал: сюжетні картинки.
ХІД ГРИ
Діти працюють у парах. Кожній парі вихователь пропонує сюжетну картинку. Діти повинні роздивитися картинку, описати, що бачать і оцінити вчинок. Наприклад: двоє дітей розповідають по черзі: «Хлопчик забрав у дівчинки м’яч, дівчинка плаче. Хлопчик учинив погано, так робити неможна».
НАЗВИ ЧЛЕНІВ СВОЄЇ СІМ’Ї
Мета: закріплювати вміння дітей чітко називати членів своєї сім’ї; розвивати пам’ять, зв’язне мовлення; виховувати любов до своєї родини.
ХІД ГРИ
Діти стоять у колі та по черзі називають членів своєї сім’ї. Наприклад: «Я живу з мамою Наталкою, татом Сашком, братиком Владиком. У мене є бабуся Ліда, бабуся Віра, дідусь Гриша і дідусь Павло».
НАЗВИ СВОЄ ІМ’Я
Мета: закріплювати вміння дітей чітко називати своє ім’я.
Матеріал: м’яч.
ХІД ГРИ
Діти стоять у колі, передають одне одному м’яч і називають своє ім’я.
ТАК ЧИ НІ
Мета: формувати у дітей бажання берегти здоров’я та здоров’я інших дітей; учити розуміти: що можна робити, а що — ні.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує пограти в гру.
Вих о в а т е л ь. Я називатиму ситуації, а ви, якщо так можна робити, — плескаєте в долоні, якщо не можна — тупочете ногами. Наприклад: можна гратися сірниками; можна рівно сидіти за столом; під час їжі не слід розмовляти; не умиватись уранці; не можна брати до рук гострих предметів; не можна стрибати з високих гірок; необхідно мити руки після повернення з прогулянки тощо.
ХТО ДЕ ЖИВЕ
Мета: учити дітей називати свою домашню адресу; розвивати пам’ять, увагу.
ХІД ГРИ
Вих о в а т е л ь. Хлопчик Вітя самостійно пішов гуляти вулицями міста і заблукав. Що йому робити? Він не знає своєї домашньої адреси. А ви знаєте свою адресу?
Діти по черзі називають свою домашню адресу. Наприклад: «Я живу у місті Харкові на вулиці Плеханівській, у будинку № 20, квартира № 25».
Якщо дитині важко назвати свою адресу, то вихователь їй допомагає.
МАЛЕНЬКІ ПОМІЧНИКИ
Мета: підводити дітей до розуміння, що потрібно допомагати рідним людям і віддавати їм свою любов; учити дітей розповідати про свою допомогу в своїй родині; розвивати зв’язне мовлення, мислення.
Матеріал: скринька, ведмедик.
ХІД ГРИ
До дітей «завітав засмучений ведмедик». Він «посварився з мамою», тому що «не хотів прибирати на місце свої іграшки». А тепер не знає, як помиритися із мамою.
Вих о в а т е л ь. Діти, а ви ображаєтесь на рідних, коли вони вас сварять? Рідних потрібно любити і допомагати їм. Як ви допомагаєте вдома своїм рідним? У мене є бабусина скринька, усю свою допомогу
ви складете в неї, а саму скриньку подаруємо ведмедикові для того, щоб він також учився допомагати своїй мамі та не забував про це.
Діти по черзі розповідають про те, як вони допомагають удома мамі, татові, братикові, сестричці, бабусі, дідусеві, а свої розповіді складають у скриню. Ведмедик «дякує» дітям за «чарівну скриньку» і повертається до лісу миритися з мамою та допомагати їй.
СКАЖИ ПЕСТЛИВО
Мета: учити дітей ласкаво, із любов’ю звертатися до своїх рідних; розвивати зв’язне мовлення, мислення; виховувати любов до своєї сім’ї.
Матеріал: м’яч.
ХІД ГРИ
Вихователь кидає м’яч дитині та пропонує назвати певне слово пестливо: наприклад, мама — матуся, тато — татусь тощо.
ЛАНЦЮЖОК КОМПЛІМЕНТІВ
Мета: учити дітей говорити одне одному компліменти; розвивати мовлення, мислення; виховувати дружелюбність.
ХІД ГРИ
Діти утворюють коло, беруться за руки. Спершу вихователь починає говорити до дитини, яку тримає за руку праворуч. Наприклад: «Тарасику, ти сьогодні такий увічливий!»
Далі дитина звертається до дитини, яку вона тримає за руку праворуч. Якщо дитині важко вимовити комплімент, то їй допомагають інші діти.
УВІЧЛИВІ СЛОВА
Мета: учити дітей уживати у своєму мовленні ввічливі слова; учити розуміти, що ввічливість — це гарна якість людини; розвивати мовлення дітей, пам’ять; виховувати чемність і ввічливість.
Матеріал: котик, торбинка.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям «скласти» в торбинку ввічливі слова і подарувати котикові цю торбинку. Діти по черзі говорять у торбинку ввічливі слова, наприклад: «будь ласка», «дякую», «вибачте» тощо.
КЛУБОЧОК ЧАРІВНИХ СЛІВ
Мета: продовжувати вчити дітей уживати у своєму мовленні «чарівні» слова; виховувати чемність, увічливість, доброзичливість.
Матеріал: клубочок із ниток.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям намотати на клубочок нитку із «чарівних» слів. Діти говорять по черзі «чарівні» слова і намотують на клубок нитку.
ДОПОМОЖИ ЗАЙЧИКОВІ
Мета: продовжувати вчити дітей уживати у своєму мовленні «чарівні» слова; розвивати пам’ять, мовлення; виховувати доброзичливість.
Матеріал: іграшковий зайчик.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям подарувати зайчикові «чарівні» слова. Діти по черзі підходять до зайчика і говорять йому «чарівні» слова. Наприклад: «дякую», «будь ласка», «добрий день» тощо.
КВІТКА ДОБРОТИ
Мета: продовжувати вчити дітей говорити компліменти, увічливі слова; розвивати мовлення дітей, пам’ять, фантазію; виховувати доброзичливість.
Матеріал: іграшкова Баба-Яга, ваза, квіти.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям подарувати Бабі-Язі квітку, промовляючи добрі слова. Діти беруть по одній квітці, підходять до Баби-Яги, дарують їй квітку і говорять компліменти або ввічливі слова, ставлять квітку в вазу. Наприклад: «Бабусю, стань, будь ласка, доброю!» або: «Бабусю, я тебе люблю!» тощо.
ЧЕМНІ ДІТИ
Мета: закріплювати із дітьми ввічливі слова; виховувати чуйність.
Матеріал: м’яч.
ХІД ГРИ
Малюки утворюють коло і передають одне одному м’яч, промовляючи слова:
Чемні діти, наче квіти, —
Всі їх люблять та голублять.
На закінчення слів той, у кого залишився м’яч, промовляє «чарівне» слово.
Я — ХЛОПЧИК, Я — ДІВЧИНКА
Мета: продовжувати вчити дітей розрізняти свою стать; розвивати мислення, увагу.
ХІД ГРИ
Діти утворюють коло і по черзі називають свою стать. Наприклад: «Я — хлопчик, тому що у мене коротке волосся, я ношу брюки, сорочку!» Або: «Я — дівчинка, тому що у мене є косички,
я вдягнута в сукню!» тощо.
Я ОПИШУ, А ТИ ВІДГАДАЙ!
Мета: учити дітей за описом відгадувати стать дитини; розвивати уважність.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує відгадати: кого він описує — хлопчика або дівчинку. Наприклад: «Ця дитина одягнута у чудову рожеву сукню, на голові у неї зав’язані хвостики!» Або: «У цієї дитини коротке волосся, одягнута у шорти, футболку!» тощо.
ЧОМУ У МЕНЕ ТАКИЙ ОДЯГ
Мета: закріплювати вміння дітей визначати свою стать за одягом; розвивати мислення, мовлення, увагу.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям розповісти, чому у них такий одяг.
Діти по черзі розповідають: «У мене штани і сорочка, тому що я —хлопчик!» Або: «У мене спідниця з прикрасами і гарна кофтинка, тому що я — дівчинка» тощо.
Я РАДИЙ, ЩО Я — ХЛОПЧИК;
Я ЩАСЛИВА, ЩО Я — ДІВЧИНКА
Мета: учити дітей радіти своїй статі, поважати свою стать та стать інших дітей; розвивати зв’язне мовлення та мислення; вихо вувати дружелюбність.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям утворити коло, узятися за руки і по черзі розповісти: «Я радий, що я — хлопчик, тому що я майбутній захисник, сильний і сміливий!» Або: «Я щаслива, що я — дівчинка, тому, що я лагідна, ніжна, добра, майбутня матуся!»
Вихователь допомагає тим дітям, яким важко розповісти про себе.
МИ СХОЖІ — МИ РІЗНІ
Мета: учити дітей розуміти, що всі діти схожі й відрізняються одне від одного; розвивати логічне мислення, мовлення, увагу.
Матеріал: лялька-хлопчик, лялька-дівчинка.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям розглянути ляльку-хлопчика і ляльку- дівчинку, визначити: чим вони схожі, а чим різняться. Аналогічно можна порівнювати дітей групи.
Я ВМІЮ ПОСТУПИТИСЬ
Мета: учити дітей поважати одне одного, поступатись, ділитись; виховувати дружелюбність.
Матеріал: іграшки, цукерка, яблучко, стільчик.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям розповісти: вміють вони поступитись або поділитись. Для підказки на столі лежать іграшки, цукерка, яблуко, а поруч зі столом стоїть стільчик. Діти розповідають:
«Я вмію поступитись іграшкою; я умію ділитись цукеркою» тощо.
ВІДГАДАЙ ПРОФЕСІЮ ЗА ОПИСОМ
Мета: учити дітей упізнавати професію за описом; удосконалювати знання про професії дорослих; розвивати кмітливість, увагу.
Матеріал: картинки із професіями дорослих, ляльки.
ХІД ГРИ
Вихователь повідомляє дітям, що ляльки Оленка, Настуся, Оксанка та Наталка мріють стати дорослими та отримати професію.
Вих о в а т е л ь. Ким саме вони мріють стати — відгадайте!
Вихователь описує професію дорослого, якщо діти відгадали, то виставляє картинку із цією професією.
УСІ ПРОФЕСІЇ ПОТРІБНІ
Мета: закріплювати знання дітей про професії дорослих; підводити до розуміння, що всі професії потрібні та важливі; розвивати пам’ять, увагу, мислення.
Матеріал: картинки із професіями дорослих.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує розглянути картинки із професіями дорослих, назвати професію та розповісти про її важливість, корисність.
Наприкінці гри вихователь підбиває підсумок, що всі професії потрібні та важливі.
КОМУ ЩО ПОТРІБНО ДЛЯ РОБОТИ
Мета: удосконалювати знання дітей про професії дорослих; знаходити предмети, що потрібні для певної професії; розвивати пам’ять, кмітливість, мислення.
Матеріал: великі картинки із професіями дорослих (лікар, кухар, водій, двірник); маленькі картки з предметами, що потрібні для цих професій.
ХІД ГРИ
На стільчиках стоять великі картинки із професіями дорослих, а на килимку розкидані картки із предметами, що потрібні для цих професій. Дітям пропонується взяти одну картку на підлозі та підійти до картинки з тією професією, для якої потрібна ця річ.
Діти пояснюють, чому саме підійшли до тієї або іншої картинки з професією.
ПРИВІТАННЯ — ПРОЩАННЯ
Мета: закріплювати знання дітей про те, коли люди вітаються, прощаються; розвивати пам’ять, уважність.
Матеріал: іграшкові ведмедик та зайчик.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям «навчити» лісових звірят вітатися та прощатися, а також пояснити їм, коли саме прощаються, а коли — вітаються. Наприклад: коли людина приходить у гості, то вона каже: «Добрий день!» тощо. Якщо діти затрудняються назвати, коли необхідно вітатися, прощатися, то вихователь пропонує роз-
глянути ситуації.
У ГОСТІ ЗАВІТАЛА ЛЯЛЬКА ОКСАНКА
Мета: учити дітей називати український національний одяг; розвивати вміння дітей зустрічати гостей; виховувати гостинність.
Матеріал: лялька в українському національному одязі.
ХІД ГРИ
До дітей «заходить» лялька, вітається.
Я маленька українка,
В мене коси по коліна,
І спідничка-фалдаванка,
І сорочка-вишиванка.
Вихователь пропонує дітям розглянути ляльковий одяг. Діти закріплюють назви елементів костюма.
НАЗВИ КВІТОЧКУ ВІНОЧКА
Мета: учити дітей упізнавати і називати квіти українського віночка (барвінок, ромашка, незабудка, чорнобривець); розвивати пам’ять, увагу.
Матеріал: український віночок, квіти до віночка.
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям розглянути український віночок та назвати квіти, які вони пам’ятають. Для закріплення назв квітів вихователь показує квітку, а діти її називають. Вихователь може сам назвати квітку, але неправильно, діти повинні його ви-
правити.
ЯКА КВІТКА ЗАЙВА
Мета: продовжувати вчити дітей називати квіти віночка, знаходити квітку, що не вплітається в український віночок.
Матеріал: квіти (барвінок, ромашка, незабудка, чорнобривець, айстра).
ХІД ГРИ
Вихователь пропонує дітям назвати квіти віночка. Потім пропонує розглянути квіти, що виставлені на фланелеграфі, та знайти квітку, що не вплітається у віночок.
ХТО КИМ ПРАЦЮЄ
Мета: розвивати вміння дітей називати професії дорослих за предметами, що потрібні для професії; розвивати пам’ять, логічне мислення; виховувати повагу до праці дорослих.
Матеріал: предметні картинки із зображенням речей, що потріб-
ні лікареві, кухареві, двірникові, шоферові.
ХІД ГРИ
Вихователь роздає дітям картки, на яких зображені речі, а діти їх розглядають і по черзі розповідають: людям якої професії вони потрібні, пояснюючи, чому.
Якщо хтось із дітей вагається, не може визначити професію, то решта дітей допомагають.
ЩО ЗАЙВЕ (за кольором)
Мета: учити дітей визначати зайвий предмет за кольором; розвивати зорову пам’ять, мислення.
Матеріал: червоні трикутники та квадрати різного розміру; сині круги різного розміру.
ХІД ГРИ
Вихователь виставляє геометричні фігури на набірне полотно, а діти їх називають. Потім вихователь пропонує дітям назвати зайвий предмет і пояснити, чому він зайвий.